torsdag 29 maj 2014

Snart mål på MBJ-projektet och 100 dagar är snart slut


Snart, alldeles snart har det gått 100 dagar, 1 juni är det mål nr 1 på min resa mot mitt bästa jag. Så många tankar som jag tänkt, delmål jag satt och många frågor som fötts under vägen. Hur kan man behandla den viktigaste personen i sitt liv som jag har gjort?  Jag som alltid värnat om andra har satt mig själv sist i ledet! Men nu har jag kommit till insikter, den ena efter den andra. Det är verkligen dags att prioritera mig själv nu. Jag har redan startat min resa, det är en långsiktig process. ♥

Under de första 100 dagarna har jag lagt till bra kostvanor, tagit bort några. Jag för matdagbok, skriver upp vad jag äter, hur jag mår och vilken slags motion jag gjort. Att skriva ner det i en vacker bok, gör att jag har kollen på maten. Kan gå tillbaka och se hur jag gjort när det varit en bra vecka. Vågen visar minus, 8 kg har många kilon kvar men ser för första gången detta som ett långsiktigt projekt som tar tid. Den största kunskapen,  den bästa insikten är att 80/20 räcker. Man behöver inte alltid göra rätt, men gör man det 80 % av tiden så är det ok att stanna på en station då och då, 20 %  innan resan fortsätter. Har gjort en mängd bra saker, därför hackar jag inte ner på mig själv när det blir en stationspaus. Allt är ju inte förstört.....  Jag har sett över min motion och ökat vardagsmotionen rejält. Här kan jag göra mycket mer, har en plan för detta. Jag har hittat Yinyoga, en perfekt yogastil för min värkande kropp. Det är inte lätt att hitta motionen som fungerar för mig, men är på god väg. Mindfulness,  ger mig lugnet som jag så väl behöver. Denna terminen har jag haft en ledig dag i veckan, det har också ökat mitt välbefinnande. Jag känner en större inre frid, även om de där "jädrans exen" sitter på min axel och tokbabblar i mitt öra när jag minst vill det. Mitt minne för negativa kommentarer är grymt bra, medan mitt minne för det positiva är betydligt mycket sämre. Jag jobbar på det, men det sätter fortfarande krokben på mig ibland. Fortsätter med arbetet att jag duger som jag är, att jag är värd att må bättre än bäst!

Varje söndag,  ser jag över den närmaste veckan. Vad är det för något bokat? Hur ser det ut med matlådor? Kan jag lägga in tid för återhämtning,  tid för saker jag mår bra av finns det inbokat. Jag har också lärt mig att jag behöver så mycket tid för vila. Min kropp strejkar, jag får skov i min värk om jag pressar mig själv mer än jag orkar. Nu denna veckan efter bröllopet har jag mått urdåligt, ont precis i verenda led och varenda muskel har protesterat. Men jag gjorde medvetna val i förra veckan, det fanns lite inplanerat denna veckan. Då klarar jag av värken, jag kan hantera den. Men det är inte roligt att alltid behöva tänka så, ibland blir det tokigt också....

Den 2 juni, startar 100 nya dagar av MBJ-projektet, med fokus på medveten närvaro. Jag ser fram emot dessa 100 dagar, jag skriver nya mål och splittar upp dem i små delmål. Har tänkt ut en bra och rolig plan för sommaren och den finns på pränt. För visst är det så: "Syns inte-finns inte". Därför är det så himlans bra med en snygg bok  för mål och annat som jag vill komma ihåg. Till dessa 100 dagar, är den metallic grön, en pigg och glad bok med målsättningen att må bättre än bäst ♡

CREA DIEM! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar