torsdag 11 december 2014

Tuff höst....


Det har varit en tuff höst, frågor över mitt välmående har hopat sig. Värken och tröttheten tog över min kropp och har ätit mig inifrån och ut. Jag gjorde mitt bästa för att ta hand om mig, stoppade i mig vitaminer och mineraler, försökte äta rätt och ge mig själv återhämtningstid. När jac insåg att ingenting är roligt, inte ens att scrappa, eller handarbeta. Det blev jobbigt att behöva göra något utanför lyan, trots att väggarna kröp inpå mig.  En morgon vaknade jag med feber, kom inte ur sängen detta var sista veckan i oktober.....

Ringde VC, och efter ett bra samtal med min husläkare fick jag en tid hos honom. Det togs alla möjliga prover för att utesluta att jag inte hade någon virus,  bakterie eller brist på något i kroppen. Gick därifrån med 50% sjukskrivning och recept på Motion. Jag fick senare träffa en Rehab koordinator och med hjälp av henne strukturerat upp en motionsplan. En rimlig start på motion, har gjort det vi bestämde 3 x 30 min promenad/vecka. På fredag har jag återbesök hos henne. Jag är fortsatt sjukskriven 50 %, det är jag själv som valde att jobba halva dagar och tid för återhämtning halva dagarna. Var rädd för att bli sämre om jag bromsade upp helt. Vi har haft en extremt jobbig höst på jobbet med mycket frånvaro och orimlig arbetsbelastning. Så det har varit stressande vissa dagar,  men nu börjar det kännas lite lättare. Jag är ledig över alla helgerna, det blir mer än tre veckor. Jag har ökat min vardagsmotion ytterligare och promenerat raskare 30 min, 3 gånger / vecka. Känner att jag behöver öka ytterligare för att få upp flåset, det gäller bara att hitta det som funkar för mig. Kosten har fallit, har inte riktigt orkat ha kontroll över den. Vet egentligen hur, vad jag ska äta. Men faller direkt tillbaka i gamla vanor när jag är så orkeslös som jag varit det sista. Har bestämt mig för hur jag ska jobba vidare med min hälsa, det finns en plan och den känns denna gången rimlig. Inte övermäktig och med allt för stora/höga mål. Har mål för kosten, motionen och vila. Känner mig nöjd! 


Dessutom hoppas jag få lite mer energi till att blogga, saknar det insåg jag idag!
Hoppas busvädret lägger sig nu vill vi ha snö och kall, inte regn & rusk, eller hur? 

Carpe Diem ♥

1 kommentar: