måndag 24 december 2012

God Jul och det här med traditioner.

 
GOD JUL. Julafton, dagen många har längtat efter, dagen då många känner lätt panik och ensamheten finns hos många. Jag har i många år, levt med julstress, allt ska vara perfekt och bättre än förra året..... Julmaten ska flöda och sedan finns det rester för flera dagar, julöl och julsnaps. Något gott till kaffet, sju sorters julkakor. Glögg och tjafs till den, julgodis på längden och tvären. När man är som mest mätt ska det delas ut julklappar, japp jag har levt i den världen länge.....
 
I år känner jag ingen stress för julen, det har varit annat runt omkring mig som stressat. Men hela advent har jag njutit av mina tända ljus som jag älskar, glögg och pepparkakor. Jag har fixat en gran och klätt den så som jag vill. Jag har gjort det som jag gillar mest av julstöket. Julgodis fix med barnen, pynt alldeles lagom, Jul på Liseberg och lite dagen före stress precis som det ska vara för att få julkänslan. Lagom! Balans i allt har jag hittat till slut. Idag åker jag med min Mamma & Bosse, Lillebror och en äldre släkting från Stockholm, till världens bästa syster för att vara tillsammans några timmar och ha det gott. Mat, fika och kanske lite Kalle Anka.
 
För mig känns det inte som en riktig julafton utan någon av mina barn, de är tillsammans med sin pappa idag. Men i morgon är det min "riktiga" julafton, den som jag firar med mina tre barn. Det gäller att kunna njuta av det lilla i det stora och inte gräva ner sig för att livet är som dom är. Jag får ont i mitt hjärta när jag tänker på hur många barn som slits mellan sina föräldrar en helg som denna. Vi har valt att göra så här redan från första julen. Dagen före julafton och själva julafton eller juldagen och annandagen. Vi har tyckt att det varit det bästa för barnen med hela dagar. Att jag sedan som vuxen tyckt att det varit jobbigt är ju något som jag får bearbeta. Man accepterar det nog aldrig, men man vänjer sig. Det har nu gått tjugo jular, det funkar och man vet vad som gäller.
 
För tre sedan fick vi se över hur vi vill göra med julen. Det har blivit bra, och lugna sköna jular på nytt sätt. I år ska vi vara hos Sofia & Johan, mysigt att få vara hemma hos barnen, att vi byter ställen och inte bara hemma hos mig. För oss har det varit bra att se över våra traditioner och välja ut det som vi verkligen gillar. Det har blivit balans mellan tid tillsammans och vad vi äter och gör.
 
NU är det dags för Julduschen.... :) Snart börjar denna dagens firande. Ha en underbar JULAFTON
 
Var rädda om varandra, gör det ni mår bra utav
och glöm inte njuta!!!
 
Kram Aase!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar